Det här med sporrar!

Inlägget vart lite längre än vad jag tänkt mig. Men Yolo ;)

Jag har nästan alltid varit lite tveksam till det här med sporrar. Jag har alltid tyckt att man till en början bör lära sig att rida hästen med sina naturliga hjälper. Att det dessutom kan skada om man inte har en stabil grundsits och inte vet hur man ska använda sporrarna. Åker jag på en tävling till exempel och ser folk sporra sina hästar för att få dem att gå framåt eller hoppa så blir jag näst intill förbannad... "HALLÅÅÅ?!?!" Lixom... Antingen så vill hästen inte hoppa, eller så har den ont eller så har DU som ryttare gjort någonting fel i grundridningen på hästen. Åk hem och öva framåtbjudning förfaan så att du slipper framstå som en idiot på tävlingarna. 

För ett år sen dock så fick jag för första gången gå emot mina egna tycken. Jag införskaffade ett par korta sporrar för att använda i hoppningen på hästen jag red då. Ägaren ville att jag provade. Tror jag använde de en gång och sedan fick de ligga på hyllan. Problemet då vart att jag inte hade tillräckligt bra balans för att använda dem. Sporrarna gjorde att han bockade iväg och jag råkade sporra honom ännu mer då. En anledning till att jag nästan aldrig använder sporrar. 

I höstas så tog jag dock eget initiativ till att köpa ett par längre sporrar. Chlorigo vet jag att jag har balans på! Jag har ridit honom i ca 3 år och jag känner honom. Han har blivit så pass stark att jag behöver sporrar främst när jag rider dressyr i dressyrsadeln. Idag så älskar jag de sporrarna. Jag kan samla honom mer och fortfarande ha honom aktiv och jag har börjat göra mer avancerade sidvärts rörelser i galoppen. Något som jag faktiskt inte kan göra utan sporrarna utan att han till exempel missförstår eller saktar av. Men jag skulle aldrig använda sporrar på honom om jag till exempel ska öva framåtbjudning på bommar osv nu. Jag vill inte att han ska koppla bommar med att få en kick av en sporre i magen...

Jag funderar dock på att införskaffa ett par kortare kulsporrar nu, nästan korta som ponnysporrar för att ha hemma ifall att jag behöver ett par. Red till exempel en ny häst i tisdags som jag skulle behöva lite rundade kortare sporrar på. Att ha sporrar på första gången jag rider en häst skulle aldrig hända eftersom att jag vet att jag inte har jättebra balans om hästen skulle balla ur. Men eftersom att min kompis ridit hästen också så vet jag att hästen är rätt så cool. 

Funderar på sporrar från sprenger. Mina längre sporrar är från dem med extra grip gummi runt om. Då ligger sporren verkligen stilla mot stöveln hela tiden! Den övre är en 15 mm kulsporre från sprenger. Den nedre är en lite billigare variant från Hööks. Frågan är om jag vill ha ännu kortare. Ska spåna runt lite mer innan jag köper några! 




Allmänt, Det materiella | |
Upp